Nieuws
Nieuws
Sport
Sport
Gemist
Gemist
Radio Oost
Radio Oost
Het weer vandaag
Weer
Luchthaven Twente
Foto: fullscreen

Inleiding dossier 'Luchthaven Twente'

Geplaatst 28 feb 2013 - 12:15
Gewijzigd 21 mrt 2013 - 13:08

Het was 2003. De F-16's vlogen nog af en aan, met een enkele vakantievlucht ertussendoor. Er leek geen vuiltje aan de lucht, tot Defensie er een open dag hield.

Duizenden vergaapten zich aan de demonstraties op het terrein van Vliegbasis Twenthe. De Italianen vlogen in formatie met de Italiaanse vlag en militairen probeerden met wervende brochures nieuwe aanwas binnen te halen. Een grandioos succes, niemand kon op dat moment vermoeden welke donkere wolken zich boven de start- en landingsbaan samenpakten.

Sluiting per 2007

Een dag na de open dag was het ineens voorbij. Defensie-minister Kamp maakte bekend: sluiting per 2007. De heersende bestuurlijke opvatting in de regio was dat vliegen op Enschede mogelijk moest blijven en daar werden miljoenen voor uitgetrokken. Dat was de start voor tal van plannen van tal van mensen met tal van ambities. Tegenstanders zagen andere mogelijkheden voor het terrein en zetten daar, met een reeks van demonstraties en rechtszaken, zwaar op in.

Nu, jaren na het ogenschijnlijke Salomonsoordeel van Kamp, zijn er nog steeds plannen, buitelen voor- en tegenstanders over elkaar heen, maar is de luchthaven nog steeds dicht. De plannen hebben inmiddels al miljoenen gekost en gaan nog meer miljoenen kosten. Bij de voorstanders is er de vaste hoop dat eind 2014 het eerste vliegtuig de lucht ingaat. De tegenstanders hebben de overtuiging dat dat niet lukt.