nieuws

Keolis en provincie gaan in gesprek over klachten van reizigers

Een trein van nieuwe vervoerder Keolis
Een trein van nieuwe vervoerder Keolis © Keolis
Vervoerder Keolis en de provincie Overijssel gaan met elkaar in gesprek over de klachten van reizigers op verschillende trajecten in de provincie. Op het Kamperlijntje en op het traject tussen Enschede en Zwolle blijven klachten binnenkomen.
Zo klagen reizigers op het Kamperlijntje dat treinen te laat of helemaal niet uit Kampen vertrekken, waardoor reizigers hun overstap missen. "De provincie wil dat wij beter presteren. We hebben een contract dat we met 98 procent van de ritten op tijd moeten rijden, daar zitten we ruim boven", weerlegt woordvoerder Hanneke Ruiter. 

"Op het totale plaatje halen we een ruime voldoende"

Hoewel Ruiter de klachten "erg vervelend" noemt, scoort Keolis ruim boven de punctualiteit-eis. Daar komt bij dat de vervoerder te maken heeft met veel externe factoren die voor problemen zorgen. "Op het gehele traject van het Kamperlijntje kunnen we niet harder rijden."
"We willen graag robuuster rijden, maar we kunnen nog niet maximaal rijden." In de toekomst wil Keolis graag 140 kilometer per uur rijden op het traject, maar er is eerst bodemonderzoek nodig om te kunnen garanderen dat dit ook veilig kan.

Ook op Zwolle-Enschede externe factoren

Op het traject tussen Zwolle en Enschede wordt ook geklaagd. D66 Overijssel is zelfs een meldpunt gestart om alle klachten te verzamelen. Omdat de intercity op dit traject nog niet kan doorrijden tot Zwolle, nemen veel reizigers de sprinters en zijn deze tijdens de spits overvol. 
"We kijken erg uit naar de oplevering van het perron, dat kan ons niet snel genoeg gebeuren", reageert Ruiter. "Het uitvoeren van de dienstregeling moeten wij doen met de omstandigheden die er zijn. We beseffen ons dat het druk is, maar daar is vooralsnog niets aan te doen."

Klachten blijven

Hoewel Keolis zegt op dit moment weinig te kunnen doen aan de problemen, blijven de klachten bestaan. Daarom gaat de provincie "op korte termijn" om tafel met de vervoerder.
"We gaan het gesprek aan als mensen klagen over de dienstregeling", reageert Petra Timmer namens de provincie. Keolis rijdt op het Kamperlijntje in 98 procent van de gevallen op tijd. Maar, reageert Timmer, "dat neemt niet weg dat er klachten zijn."
Lees meer:
Lees meer:

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.