nieuws

Conflict in streekvervoer gaat over méér dan betaalde plaspauzes

Vakbond FNV vindt het "absurd" hoe de vervoersmaatschappijen de afgelopen jaren alle lucht uit de roosters hebben geknepen. Vervoersmaatschappij Keolis vindt het "onbegrijpelijk" dat er vandaag weer wordt gestaakt. Het conflict in het openbaar vervoer lijkt zich te verharden.
Woordvoerder Hanneke Ruiter van Keolis

Betaalde plaspauzes heet hangijzer

In de media lijkt het conflict tussen de chauffeurs en de bonden aan de ene kant en de werkgevers aan de andere kant vooral te gaan om plaspauzes voor de chauffeurs. Wie met de bond of met een vervoersmaatschappij in gesprek gaat, ontkomt er niet aan om het over de plaspauzes te hebben.
"De vakbonden willen pas verder praten als de toezegging van elke tweeënhalf uur vijf minuten betaalde pauze komt", zegt Keolis-woordvoerder Hanneke Ruiter. Die eis van de vakbonden vindt Keolis veel te gortig. "Dan heb je het over een loonsverhoging van 20 procent over drie jaar. Dat is veel te veel", stelt de woordvoerster.

Bonden willen terug wat is afgenomen

Wilfred Jonkhout van vakbond FNV reageert fel. "Wij vragen niets extra's. We vragen terug wat ons is afgenomen", zegt hij. "De afgelopen tien jaar is alle lucht uit de roosters en dienstregelingen geknepen", vertelt Wilfred Jonkhout van vakbond FNV.
"De vervoersmaatschappijen hebben daar tientallen miljoenen euro's mee verdiend", gaat Jonkhout verder. "Nu zijn ze bang om een aantal miljoenen te besteden om weer lucht in de roosters terug te brengen." 
Lucht die volgens de vakbond hard nodig is. "Het ziekteverzuim onder chauffeurs is zo'n twaalf procent. In vergelijking met andere sectoren is dat heel hoog. Dat komt door de hoge werkdruk. Ik hoor de werkgevers wel over de kosten die ze moeten maken als hun chauffeurs een betaalde plaspauze krijgen, ik hoor ze niet wat het hen oplevert als ze het ziekteverzuim kunnen terugdringen."
Fotograaf: RTV Oost Slechts een enkele bus reed vandaag wel.

Provincies hebben ook schuld

Het conflict in het streekvervoer gaat natuurlijk over veel meer dan betaalde plaspauzes. Stress, werkdruk, kwaliteit, veiligheid en ziekteverzuim zijn andere grote onderwerpen die ermee te maken hebben. Jonkhout legt een deel van de schuld bij de provincies die bij het kiezen van een vervoersmaatschappij vooral kijken naar de laagste prijs.
"De Rijksoverheid geeft provincies steeds minder geld en dan komt het wel goed uit als de provinciebestuurders van vervoerders horen dat het openbaar vervoer voor minder geld kan worden geregeld", legt Jonkhout uit. "Provincies zijn blij. Ze snappen er ook wel dat dit ten koste gaat van het personeel. Maar dat zien ze liever niet, want dat is niet in hun voordeel."

Zwartboek

In Utrecht boden stakende chauffeurs vanmorgen bij het provinciehuis in Utrecht een zwartboek over de werkomstandigheden aan aan de verantwoordelijk gedeputeerde. "Streekvervoer gaat over meer dan alleen een lage prijs", zegt Jonkhout. "Het gaat ook over kwaliteit en arbeidsomstandigheden." Die verantwoordelijkheid ligt ook bij de inkopende partijen, bij de provincies dus. 
Lees meer:
Lees meer:

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.