Nieuws
Nieuws
Sport
Sport
Gemist
Gemist
Radio Oost
Radio Oost
Het weer vandaag
Weer
De media wordt geladen ...
Kamerdebat over Lelystad Airport
Foto: RTV Oost fullscreen

Tweede Kamer steeds kritischer over Lelystad Airport

Geplaatst 16 mei 2018 - 03:33
Gewijzigd 24 mei 2018 - 12:10

Het was een lange maar interessante dinsdagavond in Den Haag. Het dossier Lelystad Airport nam een aanzienlijk deel van de tijd in een luchtvaartdebat dat verder onder meer over de situatie rond Air France-KLM ging. Minister Van Nieuwenhuizen wil proberen het voorlopig te houden bij 10.000 vliegbewegingen per jaar. 

Er zijn toezeggingen gedaan en moties aangenomen die voor Overijssel positief zijn. Tegelijk is er nog veel onduidelijkheid over de gevolgen voor Stadshagen Zwolle, het Vechtdal en Wezep. 

Tekst gaat verder onder deze video

Minister Van Nieuwenhuizen zegt toe dat ze haar best doet om het voorlopig bij 10.000 vliegbewegingen vanaf Lelystad Airport te houden, maar moest daar door de kamer wel op worden aangedrongen. 

Vakantievliegveld

Er is nog steeds veel onduidelijk over de consequenties van het 'vakantievliegveld' in de polder. Oorzaak is het overvolle luchtruim dat nodig aan herindeling toe is. "Voor mij is nog niet duidelijk wat het betekent als de minister toezegt dat er tot de herindeling niet meer dan 10.000 vluchten per jaar gaan", zegt Eppo Bruins (ChristenUnie) na afloop van het debat. "Want die herindeling is een heel proces, stapje voor stapje. Wanneer is dat dan afgerond? "

 

Vliegveld in zee

Opvallend is het standpunt van D66. Jan Paternotte van D66 stelt dat Lelystad Airport haar bestaansrecht eerst maar moet bewijzen. "De Europese Commissie moet eerst haar goedkeuring geven aan het gedwongen verhuizen van vliegmaatschappijen van Schiphol naar Lelystad. Dat traject duurt minstens een half jaar. Als het niet mag, dan moeten wij het ook niet doen."

Paternotte bracht een vliegveld in zee terug in het debat. "Want we willen alle opties op tafel houden." D66 wil een quickscan laten uitvoeren naar de haalbaarheid van het plan dat jaren terug ook al ter discussie stond. Een vliegveld op een opgespoten eiland voor de Noord-Hollandse kust zou ook de problemen rond Schiphol kunnen oplossen.

 

Trein als alternatief

Steeds meer partijen noemen de herindeling van het luchtruim als voorwaarde voor de opening van het vliegveld in Flevoland. Suzanne Kroger (GroenLinks) vraagt zich af of die 10.000 vluchten vanaf Lelystad zo belangrijk zijn om zodoende ruimte te geven aan nog meer vluchten vanaf Schiphol.

Lambert Raan (Partij voor de Dieren) wil veiligheid voorop stellen en noemt andere vervoersmiddelen als optie. CDA en GroenLinks steunen zijn voorstel voor een Bereikbaarheidsnota. "Want wat is er nodig om die mensen naar London of Parijs te vervoeren? Zou dat ook een trein kunnen zijn", stelt Lammert Raan (PvdD).