nieuws

ProRail: meeste maatregelen Kamperlijntje leveren nauwelijks tijdswinst op of zijn te duur

De meeste maatregelen die ProRail heeft laten onderzoeken om station Stadshagen toch in de dienstregeling op te nemen, zijn veel te duur of leveren nauwelijks tijdswinst op. Dat zegt ProRail na het openbaar maken van het rapport met de 43 onderzochte oplossingen. 
Station Stadshagen is onderdeel van het traject tussen Zwolle en Kampen. Maar doordat de ondergrond te zacht is, kan de benodigde snelheid van 140 kilometer per uur niet gehaald worden en kost het aandoen van Stadshagen te veel tijd.

Ingrijpend

"Op het moment dat we constateerden dat de bodem niet de stabiliteit had die we van tevoren berekend hadden, zijn we gaan uitzoeken wat wel de mogelijkheden kunnen zijn", aldus woordvoerder Aldert Baas van ProRail. "Dan kun je heel breed denken: alles weghalen en opnieuw aanleggen. Maar ook veel kleinere maatregelen. Alles is onderzocht en uiteindelijk is een keuze gemaakt."
Die keuze is uiteindelijk het tijdelijk laten rijden van twee machinisten op één trein. Een oplossing die voor zo'n twee jaar zou moeten gelden. "Met een aantal kleine aanpassingen in de spoorbaan kan uiteindelijk nog wat tijd gewonnen worden, waardoor uiteindelijk een tweede machinist weer van de trein af kan."
De onderzochte oplossingen in het rapport bleken veelal te duur, te ingrijpend of te weinig op te leveren. "Kies je er voor om de trein op station Zwolle meer in het hart van het station te laten stoppen, dan zou je het hele station weer moeten verbouwen", geeft Baas als voorbeeld.
De komende tijd gaat ProRail met alle betrokken partijen in overleg om te kijken naar een permanente oplossing.
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer:

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.