nieuws

Twents kaasmeisje Femke boert goed in Amerika: dankzij waterbedden en massage voor koeien

Ze is net terug uit New York. Waar Femke Nijland (30) met de award-winnende kazen van zuivelboerderij Kaamps in Deurningen volop in de spotlights stond. Na twee eerdere prijzen in Engeland willen de Tukkers nu Amerika veroveren. Met waterbedden en massageborstels voor koeien als geheim van 't succes...
De inmiddels vermaarde honing-geitenkaas van huismerk Boer’n Trots sleepte eerder al twee onderscheidingen in het Verenigd Koninkrijk in de wacht, maar tijdens de World Championship Cheese Contest werd de Twentse kaas door een internationale jury van fijnproevers voor het eerst ook overzees met goud onderscheiden.

Kroon op werk

Een absolute kroon op het werk, zegt Femke Nijland, die samen met haar ouders de zuivelboerderij Kaamps in Deurningen runt. “Aan dit evenement in Wisconsin – dé zuivelstaat van de VS – doen alle grote kaasproducenten vanuit de hele wereld mee.”

Als koek

Dat de honing-geitenkaas in de smaak valt, blijkt wel. De Twentse kaas gaat er bij de Amerikanen in als koek. Na de ‘kaaswedstrijd’ is Femke nog drie weken in de VS achtergebleven. Om als een soort Frau Antje de Twentse kaas onder de aandacht te brengen. “Ik heb met de kazen in winkels in onder meer New York gestaan.”

De komende maanden zal ze vaker de oceaan oversteken. “Voortaan ga ik meermalen per jaar. In juni vertrek ik weer.” Want om vaste grond onder de voeten te krijgen in de VS is een intensieve campagne bittere noodzaak: "De Amerikanen kennen vooral cheddar-kaas, maar het aanbod daar is overweldigend. In supermarkten liggen soms wel duizend soorten kaas. Dan is het dus zaak dat je opvalt."

Grootse plannen

Want de zuivelboerderij Kaamps heeft grootse plannen. Behalve melk van de 180 koeien tellende eigen veestapel wordt er ook zuivel – waaronder geiten- en schapenmelk – van andere bedrijven aangeleverd. “We hebben dus nogal wat producten om af te kunnen zetten.”

De producten worden onder de vlag van Boer Herbert in de eigen winkel in Deurningen verkocht. In de rest van het land onder het merk Boer’n Trots. Femke werkt samen met haar ouders en haar broer en zus in de zuivelboerderij.  “Mijn ouders Herbert en Yvonne zijn dit bedrijf 33 jaar geleden begonnen. Intussen werken er hier in Deurningen 55 mensen en bij onze vestiging in Oldenzaal nog eens 25 mensen.”

Geheim van 't succes
Over het geheim van het succes doet ze niet echt geheimzinnig. Dat is vooral een kwestie van het juiste voer voor de koeien. “Met name gras heeft een goede invloed op de smaak. Maar ook zorgen we ervoor dat onze koeien goed worden vertroeteld. Zo hebben we speciale waterbedden voor onze koeien, maar ook massageborstels. Dat proef je echt terug.”

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.