Tunnel N35 bij Nijverdal voldoet niet aan veiligheidseisen, maar blijft toch open

De Salland-Twentetunnel in de N35 bij Nijverdal wordt 'op termijn' voorzien van aanvullende brandwerende maatregelen. Dat laat de gemeente Hellendoorn weten. Het beton moet bij extreme hitte een uur lang brandwerend zijn, maar is dat slechts 22 minuten. Hoewel de tunnel niet voldoet aan de eisen, blijft de tunnel gewoon open voor vrachtverkeer.

De huidige tunnel voldoet zeer waarschijnlijk niet aan de eisen op het gebied van brandwerendheid. "Nadere onderzoeken moeten uitwijzen hoe dit probleem het hoofd kan worden geboden", laat de gemeente weten.

De tunnel blijft tot die tijd gewoon open,  omdat de kans op ernstige ongelukken door een omleidingsroute volgens de gemeente groter is dan de kans op een forse calamiteit in de tunnel. "Omleiding heeft, hoe dan ook, tot gevolg dat vrachtverkeer door de bebouwde kom van Nijverdal rijdt. "Die daarop niet is ingericht en brengt dus allerlei risico’s met zich mee."

Ander beton

Uit onderzoek blijkt dat na proceswijzigingen in de betonindustrie in 2008 een bepaalde betonsoort problemen kan geven bij brandwerendheid.

Testen van Rijkswaterstaat hebben inmiddels uitgewezen dat de brandwerendheid van de betonconstructie mogelijk niet de vereiste zestig minuten bedraagt, maar 22 minuten. Dat geldt alleen in het geval van een bijzonder intense brand met een hitte-intensiteit van 200 megawatt. bijvoorbeeld wanneer er een vrachtwagen met brandende pallets of een tankwagen met brandstof in brand staat.

"De kans op zo’n calamiteit is extreem klein. In Nederland heeft die zich voor zover bekend in een tunnel nog nooit voorgedaan." 

Spoortunnel geen probleem
Bij de spoortunnel verwacht de gemeente geen problemen, omdat er geen goederentreinen passeren. "En bij een brand in een personentreinstel is de maximaal te verwachten hitte-intensiteit 40 megawatt."


Rijkswaterstaat doet op dit moment aanvullende onderzoeken die moeten uitwijzen hoe de problemen van brandwerendheid het hoofd geboden kunnen worden. In de tweede helft van augustus zal daarover meer duidelijkheid ontstaan.


Het probleem met de gebruikte betonsoort doet zich, behalve bij de Salland – Twentetunnel ook voor bij de Tweede Coentunnel in Amsterdam, de Ketheltunnel in Schiedam en de Koning Willem Alexandertunnel in Maastricht.

Deel dit artikel: