ProRail werkt aan de bovenleiding rond Centraal Station Zwolle

Prorail werkt de komende dagen aan de bovenleidingen voor alle treinverkeer dat vanuit het westen naar Zwolle rijdt en in omgekeerde richting. Tot maandagnacht is aan de westzijde van het station geen treinverkeer mogelijk maar in de vroege ochtendspits is al het werk gedaan en rijden de treinen weer.

Om de overlast zoveel mogelijk te beperken, heeft Prorail de krokusvakantie uitgekozen om de werkzaamheden te laten uitvoeren. Prorail werkt aan de bovenleidingen om ruimte te maken voor de brug die de stads- en streekbussen straks naar het nieuwe busstation moet voeren. Dat nieuwe busstation komt aan de zuidzijde van het Centraal Station. 

Bovenleiding

De constructies waaraan de bovenleiding hangt, moeten lager komen om ruimte te maken voor de brug. Zodoende hoeft de brug minder hoog te zijn en kunnen de kosten voor de bouw ervan in de hand gehouden worden. Maar dat betekent wel dat er met man en macht aan het bovenleidingsysteem wordt gewerkt. Bouwmanager Peter Kruis van ProRail legt uit: "In feite is het net een grote Meccano-doos. Bij iedere paal hebben we zo'n doos omgekieperd en daar zie je dus duizenden klemmetjes, beugeltjes, schroefjes, boutjes en moertjes in verschillende vormen en maten."

1800 Volt

Dat voor deze werkzaamheden het treinverkeer stil gelegd moest worden is volgens bouwmanager Kruis niet raar. "Want normaal gesproken staat er 1800 Volt gelijkspanning op die bovenleiding en als je daarmee in aanraking komt, dan hebben mijn mannen de handen wel verbrand en de haren recht overeind. Zonder enige twijfel! Daarom is de spanning uiteraard helemaal afgeschakeld."

Voor het verlagen van de bovenleiding heeft ProRail 9 dagen uitgetrokken. Uiterlijk maandagnacht om 3 uur moet het werk zijn afgerond, zodat het treinverkeer vanaf maandag weer kan rijden alsof er nooit iets is gebeurd...

Deel dit artikel: