Aanpak kruispunt Bos bij Raalte op hoofdlijnen klaar, ook rekening gehouden met fietsers

Het ontwerp voor de aanpak van het knooppunt N35/N348 en het spoor bij Raalte is op hoofdlijnen klaar. Bij het ontwerp is ook rekening gehouden met de fietsers, voor hen worden fietsroutes aangelegd.

In deze planstudiefase zijn onder andere de kosten, inrichting en inpassing van de ongelijkvloerse kruising in het gebied aangegeven. Daarnaast worden de procedures voor de vergunning en het bestemmingsplanprocedures gestart.

Er wordt ook bekeken op welke manier de werkzaamheden worden aanbesteed. Voor de aanpak van knooppunt Raalte is een bedrag van 50 miljoen euro beschikbaar. Hiervoor stelt de provincie 33 miljoen beschikbaar, het Rijk 12,5 miljoen en de gemeente Raalte 4,5 miljoen.

Rekening gehouden met fietsers

Het fietsverkeer krijgt veilige en snelle routes onder de N35 en het spoor door. Er komt een nieuwe tussen Raalte-Noord en Raalte-dorp. Voor het fietsverkeer van en naar Heino komt een nieuw fietspad langs de N348 met een tunnel onder het spoor. Nieuwe parallelwegen zorgen ervoor dat het fiets- en landbouwverkeer veilig langs het knooppunt worden geleid.

Veilige en snelle route

Door de aanleg van een ongelijkvloerse kruising bij de N35/N348 moet het autoverkeer vlotter doorrijden dan in de huidige situatie. De Rijksweg N35 krijgt twee van elkaar gescheiden rijbanen met de maximum snelheid van 80 kilometer per uur.

Met het oog op de toekomst wordt er ruimte overgelaten zodat de weg naar 2x2 rijbanen kan worden uitgebreid. Bij het nieuwe knooppunt gaat de N35 straks over de N348 heen. Om dit te realiseren, wordt de N35 opgehoogd, de provincie streeft naar een maximale hoogte van één meter.

Gescheiden banen

De provinciale weg N348 krijgt ook twee van elkaar gescheiden rijbanen en gaat via een tunnel onder het spoor door. Daarnaast wordt de N348 naar het oosten verlegd en de N35 naar het noorden.

Verbetering N35

De aanpak van knooppunt Raalte maakt onderdeel uit van de verbetering van de rijksweg N35 Zwolle-Almelo. De regionale ambitie van de provincie Overijssel en de betrokken gemeenten is om de N35 om te bouwen tot een autoweg met 2x2 rijstroken, ongelijkvloerse kruisingen en een maximum snelheid van 100 kilometer per uur.

Het is de bedoeling dat de eerste schop tussen 2020 en 2022 in de grond gaat om een nieuw knooppunt aan te leggen.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.

Meer over dit onderwerp:
N35 kruispunt Bos Raalte Nieuws
Deel dit artikel: