"Einde aan laagvliegen naar Lelystad zodra het kan", maar niet voor 2021

"Als er mogelijkheden zijn om het laagvliegen naar Lelystad Airport te stoppen, dan gaan we daar niet mee wachten", zegt minister Van Nieuwenhuizen in antwoord op vragen uit de Tweede Kamer. "Maar omdat herindeling van het luchtruim zo complex is en je alle belangen recht wil doen, is het belangrijk om de tijd te nemen en de dingen goed op een rij te zetten."

In de Tweede Kamer werd vanavond opnieuw lang en uitvoerig gepraat over de luchtvaart in Nederland. De herindeling van het luchtruim, de ervaringen van de belevingsvlucht en Lelystad Airport stonden op de agenda.

Minister Van Nieuwenhuizen liet weten dat een groep van nationale en internationale experts en organisaties is samengesteld om mee te denken en te werken mee aan de herindeling van het luchtruim. Volgens Van Nieuwenhuizen wordt de rest van dit jaar gewerkt aan de uitgangspunten voor die herindeling. "Eerst willen we helder hebben wat we wel en wat we niet willen om van daaruit te kunnen beoordelen wat er mogelijk is."

Uitgangspunten
Die uitgangspunten vormen de basis voor de herindeling waarvoor de bijeenkomsten starten in 2019. De planning is om in de tweede helft van 2020 met een voorkeursbesluit te komen. "Naast de capaciteitsvraagstukken en efficiency is ook duurzaamheid in de luchtvaart een belangrijke doelstelling in de herindeling", aldus de minister.

'Keiharde randvoorwaarde'

Minister Van Nieuwenhuizen stelt dat haar "keiharde randvoorwaarde met betrekking tot het stoppen van laag vliegen voor iedereen duidelijk is." Op de vraag van Kamerlid Suzanne Kröger van GroenLinks wat de definitie van 'laag' is, wilde de minister niet ingaan. Over welke hoogte de minister het dan heeft, blijft daardoor voorlopig onduidelijk.

Eind 2020 duidelijkheid

Eind 2020, als het voorkeursbesluit over de herindeling er is, wordt duidelijk wat herindeling betekent voor de routes van en naar Lelystad. Het eerste moment om daar met omwonenden naar te kijken, is volgens de minister bij de tussentijdse evaluatie van zevenduizend vluchten. Dat wordt volgens Van Nieuwenhuizen naar verwachting in 2021.

De minister wil dat Lelystad Airport vanaf 2020 in stappen van 4.000 naar 7.000 naar 10.000 vluchten groeit. Er is al afgesproken dat rond die 7.000 vluchten een evaluatie met bewoners en andere betrokkenen plaats vindt.

"We kijken bij de herindeling naar nationale en internationale vluchten maar ook naar de kleine hobby luchtvaart, alle relevante partijen zitten aan tafel." Bij de herziening van het luchtruim gaat de minister er ook vanuit dat een passende oplossing wordt gevonden voor de routes langs Stadshagen. 

Geen datum einde laagvliegen

Suzanne Kröger van GroenLinks wilde van de minister weten wanneer het lange laagvliegen in ieder geval tot het verleden zou behoren. Minister Van Nieuwenhuizen noemt geen datum.

"Als we gaandeweg al winstpunten zien, dan gaan we daar niet mee wachten. Maar omdat het zo complex is en je alle belangen recht wil, dan is het belangrijk tijd te nemen en de dingen op een rij te zetten voor de mensen die het moeten gaan bedenken", aldus Van Nieuwenhuizen.

Kröger vindt het "nogal makkelijk van de minister om een randvoorwaarde te geven maar daar dan niet bij te zeggen wanneer je daar duidelijkheid over wilt. Want dat is wat al die mensen onder de aanvliegroutes willen weten."

Belevingsvlucht

Eerder deze week bleek volgens Stichting Red de Veluwe en HoogOverijssel, dat de metingen slechter zijn uitgevallen dan verwacht terwijl de omstandigheden van de belevingsvlucht juist ideaal waren. Hoewel de eerste resultaten van de belevingsvlucht al snel bekend waren, wordt het eindrapport van de regiegroep pas in juli verwacht. De regiegroep, een door het ministerie samengestelde groep van bewoners en overheden, geeft dan haar oordeel op basis van alle metingen die zijn uitgevoerd. Tot die tijd wil Van Nieuwenhuizen niet reageren op de metingen.


Geen vrachtvliegtuigen

Kamerlid Cem Lacin van de SP wil dat de minister vastlegt dat vrachtvliegtuigen niet zullen landen op Lelystad Airport. Volgens minister Van Nieuwenhuizen is dat niet nodig. De landingsbaan van Lelystad Airport is volgens haar niet geschikt voor vrachtvliegtuigen en dus hoeft ze daarover volgens eigen zeggen niets op te nemen in het Luchthavenbesluit.

Lacin is niet tevreden met het antwoord van de minister omdat hij verwacht dat er in de toekomst alsnog vrachtvliegtuigen op Lelystad zullen landen. "Over 3 tot 4 jaar is zij er niet meer en de volgende minister kan doen wat ie wil, als hij er anders over denkt."

Van Nieuwenhuizen gaat daar niet in mee: "Bovendien zullen we geen afhandelingscapaciteit inbouwen op het vliegveld dus er kan ook geen vracht op dat vliegveld worden verwerkt. Hoe duidelijk wilt u het hebben?" Lacin nam voorlopig genoegen met die toezegging. Want vanwege het late tijdstip is besloten de tweede termijn volgende week te volbrengen.