Gemeenten hebben geen haast met onbewaakte overgangen: "Geen problemen mee"

De zes Overijsselse gemeenten die nog onbewaakte overgangen hebben op hun grondgebied hebben geen haast om deze aan te pakken. Zelfs Hof van Twente, met twaalf overgangen de absolute koploper, ziet voorlopig niets veranderen: "Ik verwacht niet dat er de komende maanden een overgang wordt afgesloten."

Het beveiligen van een overgang kost tussen zeven en acht ton. En hoewel ProRail haast wil maken het beveiligen van de overgangen, zien de zes betrokken gemeenten die noodzaak beduidend minder. Dat blijkt uit een rondje langs de velden dat RTV Oost vanmiddag maakte.

Borne (2)
In Borne zijn twee onbewaakte spoorwegovergangen, waarvan één precies op de gemeentegrens met Almelo. Er wordt bekeken of daar een tunnel of een brug moet komen. "Het initiatief daarvoor ligt bij ProRail en de kosten worden eerlijk verdeeld. Wij de helft en ProRail de helft", laat een woordvoerder weten.


De andere onbewaakte spoorwegovergang in Borne is te vinden aan de Zeilkerweg. Daar wordt met de bewoners overlegd of een parallelweg langs het spoor voldoende is. Borne is een van de gemeenten die door ProRail benaderd is om betonblokken te plaatsen op de overgang. "Daar is van afgezien, omdat deze overgang nog veel gebruikt wordt door fietsers en wandelaars."

Deventer (4)
In Deventer zijn vier onbewaakte spoorwegovergangen. Twee in Diepenveen en twee op landgoed De Bannink. De overgangen in Diepenveen verdwijnen helemaal, als het aan ProRail ligt.

Vast staat dat de bewaakte overgang aan de Stationsstraat gaat verdwijnen. Een stukje verderop komt namelijk een tunnel voor al het verkeer. Hierna wordt de bewakingsinstallatie van deze locatie verplaatst naar een van de overgangen op De Bannink. Het plaatsen van betonblokken is nog niet aan de orde geweest in Deventer.

Hof van Twente (12)
De gemeente Hof van Twente spant de kroon met twaalf onbewaakte spoorwegovergangen. Daarmee is het de gemeente met het hoogste aantal onbewaakte overgangen van Nederland. Concrete plannen om deze aan te pakken zijn er nog niet. "Wij hebben er de laatste jaren geen opmerkelijke problemen mee", zegt wethouder Harry Scholten van de gemeente Hof van Twente.

"We zijn er wel mee bezig, maar ik verwacht niet dat er in de komende maanden bij ons een overgang wordt afgesloten."


Olst-Wijhe (1)
Olst-Wijhe heeft één onbewaakte spoorwegovergang, aan de Oude Allee, een zandpad. Deze overweg wil de gemeente niet opheffen, maar juist in stand houden. De overgang wordt vooral gebruikt door boeren en wandelaars. Er wordt gekeken naar de mogelijkheden om deze overgang bewaakt te maken, maar de kosten zijn hoog en de provincie wil niet meebetalen.


De gemeente en ProRail zijn in Olst-Wijhe nog in overleg over een eventuele verdeling van deze kosten, maar ProRail benadrukt hooguit de helft te willen betalen. Het plaatsen van betonblokken is ook in Olst-Wijhe nog niet aan de orde geweest.


In 2011 ging het op deze overgang mis, toen twee deelnemers aan een oldtimerrally verongelukten. De auto waarin de twee zaten botsten met een passerende trein.


Ommen (5)
Ommen telt nog vijf onbewaakte spoorwegovergangen. De gemeente is sinds vorig jaar in gesprek met ProRail over het opheffen hiervan. Er wordt nog bekeken welke maatregelen hier het beste bij passen. De gemeente Ommen laat weten dat het hierin geen actieve rol heeft, "omdat het allemaal overwegen zijn waarbij de gemeente geen wegbeheerder is".


Drie overgangen in Ommen liggen op particulier grondgebied, één daarvan (Vilsteren) wordt door recreanten gebruikt. Twee overgangen liggen op openbaar terrein (Beerzerweg en Beerze, de stroperij), beide met beperkt recreatief belang.


Raalte (2)
In de gemeente Raalte zijn nog twee onbewaakte spoorwegovergangen te vinden. Van die aan de Sportlaan, vlakbij het complex van voetbalvereniging Rohda Raalte, staat vast dat deze op korte termijn wordt afgesloten. Voor de andere, die tussen de dorpen Raalte en Heino, zijn nog geen plannen.

Deel dit artikel: