Kanaal Almelo-De Haandrik niet aangepast voor schepen tot 1.000 ton

Gedeputeerde Staten van provincie Overijssel zien er voorlopig van af om het kanaal Almelo-De Haandrik geschikt te maken voor binnenvaartschepen met een laadvermogen tot 1.000 ton. Daarvoor zou het kanaal onder meer uitgediept moeten worden.

Uit onderzoek is gebleken dat de kosten van het baggeren niet rendabel zijn, omdat niet te verwachten is dat het goederenvervoer over het kanaal aanzienlijk toe gaat nemen na opwaardering van de vaarweg.

Om dat te bereiken zou het bedrijfsleven meer gebruik moeten maken van vervoer over het water.

In de praktijk is het zo dat momenteel slechts drie bedrijven frequent gebruik maken van binnenvaartschepen die op het kanaal varen. 

Gedeputeerde Staten sluiten niet uit dat het kanaal op termijn alsnog geschikt wordt gemaakt voor grotere schepen, of een toename van kleinere schepen die de vaarweg gebruiken voor goederenvervoer.

Momenteel is kanaal Almelo-De Haandrik geschikt voor schepen met een maximaal laadvermogen tot 700 ton. Complicerende factor is dat schepen elkaar in de huidige situatie niet of nauwelijks kunnen passeren, zodat schepen op hetzelfde moment maar in één richting kunnen varen. Dat beperkt de snelheid van het vervoer. Schepen moeten wachten bij sluizen en bruggen om elkaar te kunnen passeren.

Bediening sluizen en bruggen

Gedeputeerde Staten zien wel mogelijkheden om dat te verbeteren door de bediening van sluizen en bruggen op afstand te regelen en daarmee de bedieningstijden ook te verruimen. 

Het onderzoek naar het opwaarderen van het kanaal is uitgevoerd naar aanleiding van het advies van de Rekenkamer Oost-Nederland. Die gaf in januari 2017 aan dat de opties om de vervoerscapaciteit van het kanaal te vergroten eerst goed onderbouwd zouden moeten worden, door bijvoorbeeld nadrukkelijk te kijken naar de vraag vanuit de markt. De duurste opwaarderingsvariant zou 55,6 miljoen euro gaan kosten. Daar moet dan wel tegenover staan dat inderdaad meer grotere schepen het kanaal zouden gaan gebruiken voor het goederenvervoer. Uit het onderzoek van de provincie is gebleken dat de vooruitzichten niet gunstig zijn.

Meer kleinere schepen

De optie om het kanaal zodanig te verbeteren dat meer kleinere schepen tot 700 ton tegelijk kunnen heen en weer varen tussen Almelo en Coevorden is begroot op 16,8 miljoen euro.

Onlangs liet gedeputeerde Bert Boerman al weten qua goederenvervoer over water meer te zien in het varen met kleine binnenvaartschepen dan te kiezen voor de inzet van grote schepen op het kanaal Almelo-De Haandrik.    

    

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Stuur ons direct een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.

Deel dit artikel: