's Werelds eerste cowfluencer Liesje22 lokt toeristen massaal naar Overijssel en groeit uit tot knuffelbeer

Ze is 's werelds eerste cowfluencer: Liesje22. Het idee om toeristisch Overijssel te laten zien door de ogen van Liesje blijkt een schot in de roos. Veel vakantieaccommodaties in de provincies zijn dezer dagen volgeboekt. Baasje Jos Knoef uit Geesteren is dan ook apetrots op zijn paradepaardje. "Al zal het coronavirus hierin ook wel een belangrijke rol hebben gespeeld", nuanceert hij met veel boeren-nuchterheid het succes. Niettemin heeft Liesje22 intussen een grote schare fans opgebouwd en is ze uitgegroeid tot nationale knuffelbeer.

Veel toeristische organisaties zetten vandaag de dag zogenoemde influencers in: trendy jongens en meiden die met hun videootjes hun volgers enthousiast proberen te maken. In Overijssel bedachten ze een variant erop: de cowfluencer, een koe dus als influencer. In dit geval Liesje22.

Mak lammetje

"Via-via kwamen ze bij ons terecht", zegt de Geesterense boer Jos Knoef. "Ze waren op zoek naar een mooie, maar vooral ook makke koe." En daarvoor viel het oog al snel op Liesje22. "Ze heeft niet alleen een hele mooie tekening, maar gaat regelmatig mee naar veekeuringen. Is het dus gewend om een halster te dragen en aangelijnd te lopen."


En dat bleek een schot in de roos. Liesje22 ontpopte zich namelijk tot een mak lammetje. "Ze stapte met gemak op de boot bij Giethoorn", vertelt Knoef, "maar deinsde er ook niet voor terug om de Pelmolen bij Rijssen in te gaan en vanaf een halve meter hoogte door een deur naar buiten te kijken."

Knuffelbeer
Tijdens coronatijd werden Liesjes avonturen gebundeld tot reisverhalen, die op internet werden geplaatst. Via een eigen website, maar ook via Instagram en Facebook en vijf speciale fietsroutes groeide Liesje22 vervolgens uit tot nationale knuffelbeer. 

Nadat ze eerst in Twente actief was, werd Liesje uitgedaagd om naar een ander deel van de provincie te komen. Daarop maakte ze uitstapjes naar onder meer Giethoorn en het nationaal park Weerribben Wieden.

Liesje22 doet Giethoorn aan (Foto: Visit Twente)
Liesje22 doet Giethoorn aan (Foto: Visit Twente)

Duizenden fans

Nadat er op nationale tv en radio aandacht was besteed aan haar lotgevallen, scoorden de socialmediakanalen van Visit Twente binnen enkele weken tijd ruim vijftig procent meer bezoekers. Wat Liesje22 duizenden fans opleverde.


En nu zijn dus veel toeristische accommodaties volgeboekt. Met dank aan Liesje22? "Ja, het is goed gelukt", lacht Jos Knoef. "Maar ik vermoed dat corona ook wel heeft meegespeeld hoor."

'Veel schik'

"Niettemin, ik hoop dat de toeristische bedrijven in de provincie een goed seizoen mogen draaien. Door corona heeft alles immers een tijdje plat gelegen, maar hopelijk kunnen de bedrijven aan het eind van het jaar toch nog terugblikken op een geslaagd seizoen."

Knoef weet niet of Liesje22 eerdaags nog weer op moet komen draven. "Geen idee, maar Liesje is er wel klaar voor, mocht dat nodig zijn. En ik moet zeggen dat ook wij er heel veel schik aan hebben gehad."

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.