Nieuws
Nieuws
Sport
Sport
Gemist
Gemist
Radio Oost
Radio Oost
Het weer vandaag
Weer
De media wordt geladen ...
PEC-fans in Praag tijdens het enige Europese avontuur tot nu toe
Foto: Pro Shots fullscreen
De media wordt geladen ...

PEC Zwolle opent aanval op subtop; club wil 20 miljoen ophalen met aandelenverkoop

Geplaatst 18 jul 2018 - 06:30

PEC Zwolle wil de komende jaren 20 miljoen euro ophalen door aandelen te verkopen. Met het extra geld moet PEC Zwolle structureel gaan strijden om de plaatsen vier tot en met acht in de eredivisie en gemiddeld eens in de twee seizoenen Europees voetbal gaan spelen.

Dat staat in het nieuwe groeiplan van de Zwolse club. Het heeft als motto 'Wat goed is moet beter' en gaat over de periode 2019-2024. De komende maanden gaat PEC Zwolle bekijken of het plan haalbaar is en of er voldoende draagvlak voor is.

Vier tranches van vijf miljoen

PEC Zwolle gaat maximaal veertig procent van de aandelen uitgeven, in vier tranches van vijf miljoen euro. De opbrengst wordt vooral gebruikt om de selectie te versterken.

De club verwacht dat de sportieve resultaten daardoor verbeteren en dat moet weer leiden tot hogere inkomsten uit onder meer sponsoring, tv-gelden en premies voor het behalen van Europees voetbal. De begroting van PEC Zwolle moet uiteindelijk stijgen van 13 miljoen tot zo'n 24 miljoen euro in het seizoen 2023/24.

Verantwoorde groei

Dat de forse toename mogelijk is, wordt volgens voorzitter Adriaan Visser aangetoond door gegevens van sportadviesbureau Hypercube: "We willen de club op een verantwoorde manier laten groeien. Dat doe je niet op basis van een onderbuikgevoel, maar je probeert op basis van data-analyse vast te stellen wat er mogelijk is."

Zo zit er veel potentieel in de economische regio Zwolle, een gebied met zo'n 700.000 inwoners. De (beoogde) stadioncapaciteit is voldoende en de kwaliteit van de huidige organisatie binnen PEC Zwolle is hoog.

Visser benadrukt dat zestig procent van de aandelen in handen blijft van het stichtingsbestuur: "We willen wel baas in eigen huis blijven."

Club wordt teruggegeven aan regio

Tegelijkertijd wordt de club weer teruggegeven aan de regio, stelt Visser. "Doordat je aandelen verkocht hebt, ook aan supporters, ben je verplicht om die mee te nemen in algemene vergaderingen van aandeelhouders. We willen de achterban jaarlijks goed en degelijk gaan informeren over hoe het gaat met de club."

Verder krijgen supporters een vetorecht om te voorkomen dat bijvoorbeeld ooit de clubkleuren worden aangepast of dat PEC Zwolle gaat verhuizen naar een andere stad. Ook wordt er geïnvesteerd in de jeugdopleiding, waardoor er meer eigen talenten moeten doorbreken.

Geen luchtfietserij

De voetballerij kent vele voorbeelden van clubs die torenhoge ambities uitspreken, maar bezig zijn met luchtfietserij. Daar is bij PEC Zwolle geen sprake van, wijst Visser op het trackrecord van de club: "We werken al jaren met meerjarenplannen, daar zijn we in 2009 al mee begonnen. Wat we beloven, maken we ook daadwerkelijk waar. En we zijn voor het derde jaar op rij winstgevend. De centen die we binnenhalen zijn bij ons welbesteed."

PEC Zwolle gebruikt de komende maanden om het draagvlak te toetsen. Als dat er is, wordt ergens na de winterstop gestart met de verkoop van de eerste aandelen. De club zou dan volgende zomer de eerste vijf miljoen euro kunnen investeren.

Eén keer Europees gespeeld

Tot op heden was het doel van PEC Zwolle om een duurzame middenmoter in de eredivisie te worden. De club speelde slechts één keer Europees voetbal, na het winnen van de KNVB Beker in 2014.